Motorky, které jste nikdy neviděli: František Krňávek a jeho „krňávky“

2.2.2021 09:40 | Michal Janoušek

V tento zimní čas jsme se všichni stáhli do svých dílen, garáží za důležitou součástí naší zábavy a to je vylepšování našich motorek na novou sezonu.

Vždy je potřeba trocha inspirace a tady Vám ji trochu předkládáme.

Jméno Krňávek se začalo na motoristické scéně objevovat na počátku 70. let kdy pomohl výrazně zlepšit jízdní vlastnosti motocyklů ČZ a stál tak i za spoustou úspěchů našich (a nejen našich) jezdců. Byl totiž tvůrcem legendárních „krňávků“ nebo „vzduchů“ jak chcete.

Ano jsou to zadní vzduchem plněné tlumiče.

František Krňávek byl profesí konstruktér v UNEX Uničov, ale srdcem byl motocyklový designer a konstruktér, který věřil, že kdyby kyvná vidlice byla delší, může zlepšit jízdní vlastnosti, ovládání motorky a funkci zadího odpružení.

 Ale o kolik delší kyvnou vidlici? Asi dvojnásobně!

Aby toho dosáhl, musel otočit motor v rámu tak, že válec byl směrem dozadu, jak je vidět na obrázku.

František pracoval se starými modely ČZ, protože to byly jediné motorky, které měl k dispozici pro své experimenty. Motor visel v rámu, řadička byla přepákována a to, co vypadá jako stupačky spolujezdce jsou vlastně stupačky v normální pozici. V tomto konkrétním případě není dráha řetězu tak spletitá, ale i tak má motocykl více vodítek řetězu než je obvyklé. Dva zadní tlumiče jsou namontovány přímo na kyvnou vidlici.

V jeho dřívější konstrukci byl motor také otočen válcem dozadu, ale jak je vidět na obrázku. Tato verze neměla tak dlouhou kyvnou vidlici, jako přechozí konstrukce, ale nezvyklé bylo vysoké umístění čepu kyvné vidlice v rámu, pro odpružení byla opět použita dvojice tlumičů. Řetěz byl poháněn pastorkem a k zadní rozetě vedl přes rolny. Všimněte si výfuku, který začínal dole pod rámem a dále vedl vpředu před nádrží.

O pár let později přestavěl František Krňávek vodou chlazenou KTM 250 z roku 1989. Byl to mnohem „čistší“ design, ale na svou dobu stále zvláštní. Vzdal se prodoužení kyvné vidlice, ale přesunul motor více vpřed, kdy válec byl uložen téměř vodorovně.

Na obrázku je František se svou „upside-down“ KTM.

František Krňávek byl již od mládí vynálezce a je držitelem několika patentů. Zde na obrázku je vidět jeho bláznivě vypadající verze přepákované přední vidlice. Přední vidlice měla zavěšené upravené Faltovy vzduchové tlumiče. Podivná hlava řízení s řídítky jsou řešené neobvylkým způsobem, protože zde bylo potřeba místo pro přední kolo. Všimněte si výfuku, který se nachází pod řídítky.

Vzduchové tlumiče a přední kyvná vidlice, která se „houpala“ dozadu, když se přejíždělo přes nerovnosti.

A že to nebyla tak bláznivá myšlenka dokazuje to, že i další konstruktéři měli podobné nápady , třeba pan Ribi z Italie ale o tam až v jiném článku.

Když si představím co to muselo dát práce a jaké to muselo být svezení , ale historie motorismu je plná „bláznivých“ nápadů . Základ je, že musite své myšlence a konstrukčnímu řešení věřit.

Jak velký blázen byl František Krňávek?

 

O 20 let později přišel Husaberg se svojí verzí motocyklu s motorem otočeným v rámu. Tento model byl v nabídce od roku 2011 a fabrika ho vyráběla další 3 roky.

Cílem bylo posunout rotující hmotu klikového hřídele blíže těžišti motocyklu.

A co říci závěrem ? 

Ať je vaše řešení jakékoliv musím se Vám líbit , věřte v něj a hlavně ať Vám dělá radost.

Děkujeme za článek Jirkovi Husákovi a těšíme se na další jeho příspěvky!