Zdravím všechny příznivce Classických motokrosových motorek !

24.10.2020 18:47 | Michal Janoušek

 

Před několika roky  na naše stánky Michal Janoušek překládal s velkým úspěchem různé testy motorek a vždy jsme se všichni těšili ,že si přečteme něco zajímavého. Časem ale článků ubývalo a to bychom chtěli změnit.

Budeme se sem snažit opět dávat zajímavé články týkající se naší zábavy.

Sezona skončila a řada z nás prochází NZ(..pro neznalé nedoktnutelné zásoby..), nebo jen tak inzeráty doma i v zahraničí.

Mnozí z nás stojí před otázkou co si koupit , sehnat , vyměnit aby se vyrovnali svým vzorům z mládí a nebo jen našli tu svoji vysněnou třídu a motorku.

Tady je trocha pro inspiraci .

Pro snažší orientaci Vám přinášíme přehled vítězných motocyklů od roku 1980 do 1998 ve třídách 125  a 250 ccm a zároveň kdo byl v tento rok mistr světa.

Původně jsem chtěl článek napsat najednou , ale rozdělím jej na 3 a to 1980-1985, 85-90 a 1990 až 1995.

Snad vám to vaší volbu trochu pomůže.

Tyto výsledky jsou převzaty z renovovaných časopisů zabývajících se testy motorek jak v motokrosu, tak v superkrosu.

Berte toto prosím s určitým nadhledem , protože každá motorka je krásná i když má nějaké konstrukční vady. Tady mě trochu napadá srovnání s ženami.

Začnu s přehledem mistrů světa z let 1975 až 1979

Jak je vidět ve 125 vládne Suzuki (a ještě několik roků bude) dobře jim sekunduje stále ještě naše ČZ , a ve třídě 250 se ještě stále daří početným evropským výrobcům.

3…2….1   start

1980:

Počátek 80 let byl ve znamení přechodu od dvou tlumičů pro odpružení zadního kola k systémům přepákování. Tady se asi začal lámat chleba protože spousta výrobců tento trend nezachytila , nevěřila a nebo prostě neměla kapacitu souběžně vyvíjet najednou  několik koncepcí. Doba byla zajímavá, proto-že např. i Suzuki se bála uplatnění patentové ochrany jejího systému Full Floater, protože shodný systém byl již patentován v Holandsku.Proto jej začala sériově používat až po dořešení. Paradoxně i p. Kreuz z ČZ Strakonice byl upozorněn na stejný problém.

Motory začínají přecházet na vodní chlazení a přívěry se začnou objevovat až na konci této pětiletky.

V roce 1980 jsou vítězi:

                        Yamaha YZ 125               a            Yamaha YZ 250

Od roku 1975 Yamaha vylepšovala svůj tehdy revoluční systém odpružení Cantilever

a o proudění plynů ovládaném membránovými ventily věděli díky produkci hudebních nástrojů více než všichni jiní a proto asi v tomto roce těsně zvítězili.

YZ 125 1980

YZ 125 je lehká výkonná motorka bez konstrukčních slabin .Pan Kreuz mi vyprávěl , že membránový ventil který byl na tovární ČZ zkoušeli vyrobit sami z komponentů dostupných v socialistickém táboře, ale vysledek nebyl dobrý. Jistý pan Rond prodejce motocyklů Yamaha v Holandsku jehož syn Gerard závodil s našimi jezdci na MS dal dárkem membrány ze synovi YZ 125 našim technikům a ČZ 125 začala fungovat perfekně.

YZ250

YZ 250 je točivá motorka taková silná 125 , oproti minulým rokům má změněné poměry pák na zadní vidlici a co ji možná chybí je seřizování nastavení tlumení na vyrovnávací nádobce pro lepší doladění.

Při kupování pozor na dráty v kolech , mají tvar Z a i ráfek má jiný počet děr.Ale i ty už umíme vyrobit.

Mistři světa 1980:

1981 :

Dominance Suzuki  ve MS třídy 125 v minulých letech byla obrovská a to pár titulů v národních šampionátech tak i v mistrovství světa měla Suzuki ještě před sebou.

Je tedy jasno o vítězi třídy 125.

Pro mě osobně je to srdeční téma, protože ještě teď cítím vůni spáleného Bel-Raye když mi rodiče koupili a zažili tu anabázi (na konci výslech na STB za styk s emigranty) s moji první Suzuki RM 125 1981.

 

 Suzuki RM 125     a    Suzuki  RM 250

RM 125

Suzuki přešla u svých modelů v tomto roce o dvou tlumičů pro zavěšení zadního kola k systému

Full Floater což bylo cca do roku 1984 nejlepší zavěšení.

Má dobrou progresivitu, vysoký zdvih a úzkou stavbu. Snad jen ten počet jehlových ložisek by mohl být menší.

To výrazně zlepšilo jízdní vlastnosti a v kombinaci s motorem , který používá řízení pístem a Reed ventilem (malá klapka do kliky) je o výsledku rozhodnuto.

Výsledek? Motor točí donekonečna až máte strach, že se rozletí.   

Suzuki RM 125 byla už v sériovém provedení tak dobrá , že se sní dalo zajet do 10 místa v MS téměř bez úprav(viz např Fin M.Kouki)

Suzuki měla reklamní slogan: jeden tlumič - jeden cladič -jeden vítěz

Při koupi pozor na těsnost ucpávky vodní pumpy má vysoké otáčky a nízkou životnost.Vzduchový filr z obou stran dal hodně práce s údržbou.Bolestí je také uložení kliky stejně jako u ostatních značek.Vymačká se a zapalování pak hází a spálí se stator.

A tady foto tovární krasavice

RM 250 1981

Ve 250 používala ještě stále vzduchem chlazený motor ale už s velkou centrální klapkou.

Podvozek byl velmi dobrý a celkově byla vhodná i pro jezdce vysokých postav , což bylo v té době výjimečné.

Výhodou Suzuki z těchto let je to , že je možno spousta dílů koupit ještě originál nové.

Mistři světa 1981:

Jen taková vsuvka , aby jste věděli kde byla technika továrních motorek v roce 1981 kdy například v 125 bylo několik výrobců kteří měli hotové 2 válcové motorky….

Těmto skvostům věnujeme vlastní článek.Těšte se…

1982

Suzuki RM 125     a     SUZUKI RM 250 

U RM 125 nahradili v Hamamatsu klapku do kliky centrální klapkou ve snaze reagovat na výkony konkurence.Typický je jednodílný chladič pod nádrží, konkurence nevěděla kam s ním tak je dávali na řídítka (Yamaha, KTM ,Cagiva…)

U RM 250 nahradily vzduchové chlazení chlazením vodou a to vše s dokonalými jízdními vlastnostmi vedlo k vítězství.

Motor byl ještě dlouhozdvih tak že měl měkký průběh. Tlak konkurence však už sílí a např. Yamaha už má přívěru YPVS ,KX kotoučovou brzdu…

Mistři světa 1982 :

1983

Úspěchy Suzuki z minulé dekády byli trnem v oku konkurence a všichni se je snažili porazit

Výsledkem je vítězství pro

Honda CR 125       a        Honda CR 250

Příchod nových časů znamenalo vítězství CR 125 v roce 1983.Nebyla nejsilnější výkonem ale byla nejuniversálnější a v tento rok ukázala Honda , že to myslí s motokrosem vážně

 

Honda CR 250

Byla  rychlá, plynulá, snadno ovladatelná a skvěle se řídíla. Odpružení nebylo dokonalé, ale bylo to to nejlepší z nevýrazného pole a rozhodně funkční. Nebýt problémů se spolehlivostí, byla by to téměř dokonalá mašina. Byla to motorka, která definovala  éru která tady pro Hondu začíná.

Proto-že malá i velká(250) byli k nerozeznání tak alespoň foto tovární motorky J.O-Mary to proto-že ty u Hondy opravdu uměli.

1984

Vyrovnanost v obou třídách je vysoká a pro tento rok je vítězem

 Kawasaki KX 125    a   Honda CR 250

Překvapila vás přítomnost KX 125?

1984 KX125 je jedním z nejúspěšnějších modelů Kawasaki z 80. let.

Nakonec se nová KX125 i přes své nedostatky ukázala jako premiant 125 v roce 1984. Zatímco její vidlice a ovládání na rovinkách nebyly bez chyb, nebyly tak dost, aby vykolejily jinak solidní balíček. Nový motor byl spolehlivější (už žádné přehřívání a mnohem méně úniků vzduchu), výkonnější a ještě snadnější na jízdu. Byla to nepřekonatelná kombinace. Existovaly motocykly, které se ovládaly lépe (Honda) a moto s lepším odpružením (Suzuki), ale ostatní měli větší slabiny . Ve třídě 125 chce být vládcem každý,  ale v roce 1984 je KX125 všechny ovládne.

Na fotce je tovární motorka proto-že se od seriové na pohled moc neliší(není vidět ten titan a hořčík – jen počkejte i ten vám zakážeme)

 

Honda CR 250

Honda provedla evoluci (hlavní změna je kotouč v předu) svého modelu z 83 a dál drží korunu , ale spolehlivost? Praskaly písty ,převodovka byla také slabší a komu stojí pár let v garáži tak ví co udělá voda s magnesiem = víko spojky je děravé jako ementál.

Kluci u Hondy vědí , že musí přidat.

1985

Tenhle rok je důležitý protože je to jedna z tříd které máme vypsané a zájem o ně razantně stoupá.

Vítězové jsou stejní jako  v předchozím roce.

Kawasaki KX 125     a      Honda CR 250

KX 125 dostala přívěru na výfuku KIPS a zlepšila výkon a jeho průběh .Podvozek z loňska byl tak dobrý , že dál drží korunu.

Systém přívěry KIPS je dobrý nic nespadne do válce ale při koupi pozor na vymačkané vedení a hřebínek taky musíte vyvařit a pak zoubky obrobit.

Pro ty kteří neznají princip KIPSu je zde schéma a obrázek.

Změnou objemu u výfukového kanálu dojde ke změně v plnění válce a vyplachování což výrazně změní průběh výkonu a točivého momentu motoru.

Každá firma logicky vyvíjela svůj vlastní , ale cíl je vždy stejný co nejlepší průběh výkonu motoru.

 

Honda CR 250 1985

Pro mě osobně jedna z nejhezčích motorek.

Rok 1985 byl zlomový pro techniku přívěr, některé firmy měly a některé ještě ne (Yamaha používala  svůj systém YPVS již od roku 1982 Suzuki RM neměla do r. 1985 přívěru vůbec).

Existují dva přístupy

1)měnit výšku výfukového kanálu     2)měnit rezonanční objem

U Hondy používali systém ATAC od 1984 a pro model 85 jej změnili. Paradoxem je , že v roce 1986 přichází Honda s úplně novým typem a to HPP.

ATAC pracuje podobně jako KIPS se změnou objemu ve výfukovém kanálu

 

CR z roku 84 byla rychlá, ale ne úplně spolehlivá. CR 250 1985 byla výrazně spolehlivější ale mohla by mít trochu více rychlosti.

CR 250 1985 je první Honda která splňovala pravidlo, že tovární moto musí být upraveno ze sériového pro omezení nákladů.

Podvozek dostal 43 mm přední vidlici bez catrigových vnitřků a pro lepší servis oddělávací zadní část rámu.

Mistři světa 1985:

 

To jsou motorky do roku 1985 a už těšte se na druhý díl popisující 1985 – 1990.

Zdraví Zdeněk