Nová kategorie 125 EVO 86 - Aqua

2.1.2024 15:17 | Jiří Husák

Níže si můžete přečíst článek od Petra Balatky ohledně nové kategorie pro letošní sezonu. Děkujeme.

 

Na nadcházející sezónu 2024 pořádající výbor classic motocrossu připravil novou třídu 125 EVO 1986, pracovně byla označená jako Aqua, což mi připadlo sympatické. Mělo by jít o motocykly od roku 1980 do 1986 o objemu hrnku do 125ccm.
To, že to bude třída pro opravdové fajnšmekry a zapálence je nad slunce jasné. Dváca si žádá svý jak jezdecky, tak servisně. Jsem zvědavý kolik strojů se na start postaví a připomene nám zvuk motorové pily pracující na polomu kůrovcové kalamity.
S výběrem správné aquabelly nám kromě srdce,věrnosti k značce může pomoci i rozstřel z roku 1986 z USA.
 
Je jasné,že nejlíp na tom bude, aspoň co se techniky týče, ten kdo zvolí poslední rok. 80tky byly zlatou érou motokrosu,kdy motorky byly relativně laciný, tratí spousty a vývoj tak rychlý, že i ten, kdo zvolí nejslabší model z rozstřelu na tom bude líp než kdyby sedlal jiný o několik let starší. Motory jsou vodou chlazené, jazýčkové ventily, objevují se přívěry výfukových kanálů, kotoučové brzdy....
V této době platilo,že kdo nesedlal Hondu byl v zřejmé nevýhodě. Stopětadvacítky na tom byly úplně stejně.
 
Honda CR 125 byla vítězem..podle magazínů Mxa 1. (ze 4) Dirt Bike 1. (z 5) Cycle world 1. ( z 6) Cycle news 1. (z 4)
Na trati nabídla nejsilnější motor s nejšírším pásmem. Silný spodek a střed motoru, průměrný vrchní pásmo. Vyníkajcí v zatáčkách jedinou nevýhodou se zdála 5.stupňová převodovka,kdy nebyla úplně vhodná na plnou palbu skrz dlouhé rovinné úseky. Pérování bylo dostatečné,ale ne nejlepší.CR jela nejlíp, řadila nejlíp, spojka fungovala nejlíp, zatáčela nejlíp. Její motor byl králem třídy.
 
Yamaha yz 125
výsledek
MXA 2. (ze 4.) Dirt Bike 2. (z 5) Cycle world 3. (z 6) Cycle news 2. (z 4)
Nový motor s jayzýčkovým ventilem do klikového prostoru přinesl super silný zátah ze spodku do středních otáčeky,ale tréměř žádný zátah ve vršku. Ze zatáčky to byla raketa,ale museli jste hodně rychle řadit,aby vám nezvadla pod rukama. To bohužel nebyl lehký úkol, díky divnému chodu spojky a kostrbatému řazení. Pod plynem bylo velmi těžké zařadit a to byl největší handicap Yamahy, která měla nejhorší řazení ve třídě. Podvozek byl oproti modelu 85 vylepšen a zatáčel nyní mnohem lépe ( ale ne tak jako CR 125 ) a nabízel nejlepší stabilitu v přímém směru z celé třídy. Navíc měl každý rád její úzký posaz. Spojka a řazení bylo to,co Yamaze podrazilo nohy.
 
Kawasaki KX 125
výsledek
MXA 3.(ze 4) Dirt Bike 3. (z 5) Cycle world 2. (z 6) Cycle news 4. (z 4 )
V roce 1984 a 1985 měla Kawasaki nejlepší motorku ve třídě se svým podvozkem a úderným motorem. Nabízela nejsilnější motor mnohem víc než její rivalové. Pro sezónu 86 vylila Kawasaki děťátko z vaničky a představila úplně nový model.Tovární replika představila nový rám, s předělaným pérováním systému Uni trak, kdy se obešla už bez zadní kosti. Vše bylo nové motor, rám, plasty, brzdy, poprvé měla kotouč i na zadním kole. Na papíře vše vypadalo impozantně, na trati byla skutečnost jiná. Oproti motoru modelu 1985 bylo těžké ji řídit. Zajímavý obrat s Hondou, jakoby si prohodily své výkonové křivky z modelů 1985. Kawasaki nyní měla slabý spodek a donekonečna se točící vršek. Pro profíka to byla výhodná změna, ne tak ale pro běžného jezdce. Na straně podvozku přibyla další chyba pro její totálně neochotný podvozek k zatáčení a zmatený zadní tlumič. Motorka se chovala jak když má uprostřed pant, který moc nekomunikuje s vaším záměrem,aby přední kolo zatočilo. Přední tlumiče fungovaly ve srovnáním s konkurenty dobře. Zadní tlumič byl tvrdý a neklidný na dírách. Největší předností byla silná zadní brzda,která se jezdcům líbila. Pro fanoušky Kawasaki byl model 1986 zklamáním.
 
Suzuki RM 125
výsledek
Mxa 4. (ze 4) Dirt Bike 5. (z 5) Cycle world 5. (z 6) Cycle news 3. (ze 4)
Stejně jako Yamaha a Kawasaki byla i Suzuki zcela nová pro rok 1986. Navzdory svému starému vzhledu byla Suzuki zcela předělaná. Dala se hned rozeznat podle přívěry a poprvé byl předělán sytém přepákování Full Floater.Na trati pak Suzuki prokázala žalostně malou palebnou sílu pro rok 1986. Sytém přívěry AEC pak udělil motoru velmi malátný a pomalý nástup výkonu,takže bylo dost obtížné motorku řídit. Motor měl slabý spodek a průměrný střed s vrškem.Na brzdě pak vykazoval výkon o 20% nižší než CR 125....Lidem se nelíbil vzhled, ergonomie,slabá spojka, brzdy....jediná dobrá stránka Suzuki bylo pérování.
 
Cagiva WMX 125
výsledek
Dirt Bike 4. (z 5) Cycle world 4. (ze 6)
Cagiva byla replikou mistra světa, nabízela motor podobný Yamaze se silným spodkem,ale s lepším řazením,celkově to byl druhý nejlepší motor roku 1986. Podvozek připomínal smíchaný pytel. Rám se ovládal dobře,ale základní vidlice marzocchi byla tvrdá se sklonem k netěsnostem a špatně nastavená.Zadní tlumič byl lepší,ale vyžadoval předělaní nastavení. Brzdy byly slabé a vyžadovaly neustálou údržbu. Sedlo bylo dobře tvarované,ale tvrdostí připomínalo kus betonu. S pečlivým nastvením byla Cagiva dobrým soupeřem,ale potřebovala předělat pérování,aby dosáhla svého potenciálu.
 
KTM MX 125
Cycle world 6. (z 6)
V roce 1986 byla KTM velmi pokrokovým modelem. Měla obrácenou vidlici wp, obě kotoučové brzdy, motor se sáním do klikové skříně. Navzdory tomu však měla velmi úzké výkonové pásmo,které šlo využít. Byl to pouze středový motor, nebylo nic pod ani nad tímto pásmem, co šlo využít a stejně jako Yamaha, měla špatné řazení,kdy bylo obtížné přeřadit pod plným výkonem.To činilo Káťu velmi obtížnou k ježdění, i když byla nejlehčím strojem ve třídě. Stejně jako Cagiva měla i KTM velmi tvrdý sedlo, které působilo vašemu zadku z jízdy středověkou torturu.
 
Tolik americké dobové magazíny. Pokud se někdo z vás na tuto třídu připravuje oceníme reálné dojmy "českého" Pepíka, které jsou určitě bližší našim výkonům i srdci a jako vždy nebojte se moto nafotit a vložit s popiskem jako samostatný příspěvek.
 
Crossu zdar!!!
 
Pedro
 

Yamaha YZ 250 1990 Vehkonnen

7.2.2023 10:04 | Jiří Husák
V minulosti jsme se snažili pro zkrácení zimy přinášet články o motokrách ze zahraničních webů, ale od té doby, co je na facebooku skupina Czech Evo motocross, vystačíme si skoro sami. Za tento článek děkujeme Petrovi Čechovi, který se krásně rozepsal o Yamaze YZ 250.
 
Yamaha YZ 250 1990 Vehkonnen
 
Tak zima se nám neodvratně přibližuje a s ní se také prohlubuje tzv. „absťák“ po EVO motokrosu..i když ono jezdit se dá, ale kdo by tahal ven ty naše skvosty,takže aby se dalo tohle období přežít, pokusím se“vstříknout nám žil“- :-) nějakou tu medicínu ve formě představení další své Yamahy.
Pokračování

Motokros a automatické řazení – nic není nemožné!

19.1.2022 22:33 | Jiří Husák

Ahoj všichni.

Ještě než dáme na stránky tabulky a formuláře pro registrace nominaci do jednotlivých tříd , tak vám přinášíme další článek o technické historii motokrosu.

 

Další článek je v první řadě určen nám, kteří již v druhém kole mají tak ztvrdlé zápěstí, že neumáčknou spojku nebo těm co si při pokusu o zařazení rychlosti nahoru klepnou kolenem do brady a pak řeší zdvih řadící páky na jejich 513 a nebo pro ty co si nejsou jisti jestli mají dát v Zábřehu pod kopcem za 3 nebo za jedna.

Pro ty všechny mám jeden lék a to HQV s automatickou převodovkou. Ani guru Husqvarny v Čechách Jarda „von Oleško“… (neznáte ho - to je přeci ten co má rád blátivé tratě a má tu sympatickou manželku co ná napsala tu krasnou básničku vloni ve Žlutavách…) ji nevlastní tak jsem se to rozhodl změnit a jednu jsem si se synem koupili.

To mě přivedlo na myšlenku vás seznámit s historii jejího vzniku a technikou.

A tady je tedy příběh vývoje automatické převodovky v motokrosu.

 

Pokračování