Hirohide Tamaki – Konstruktér tovární Suzuki

21.2.2021 15:00 | Michal Janoušek

Hirohide Tamaki na obrázku vlevo, podílel se na konstrukci všech továrních motokrosových motocyklů Suzuki od roku 1965 do 1983

Jak asi všichni víme, za každým profesionálním závodním týmem stojí spousta lidí, kteří se podílejí na jeho chodu. Každá osoba má svou specifickou úlohu a specializaci a přispívá k chodu a rozvoji tak, jak nejlépe umí. Všichni mají stejný cíl – vyhrát.

Každý tým má větší nebo menší počet lidí s různými profesemi jako jsou konstruktéři, mechanici, svářeči, obráběči, testovací jezdci, sekretářky a dokonce i chlápek, co vynáší smetí. Většinou se ale o těchto lidech, jak se říká v zákulisí, moc neví a kromě jejich výplaty nejsou nijak zvlášť odměněni.

Když pomyslíte na to, jaké úspěchy měla Suzuki v minulosti – Joel Robert, Roger DeCoster, Mark Barnett, Harry Everts – to je jen pár jmen, které vás hned napadnou. Tyto v továrně připravované motorky, na kterých závodily, byly tak pokrokové, lehké, důmyslné ale také nedosažitelné pro normální smrtelníky. Byl pro každého sen závodit na těchto ručně vyráběných kráskách.

Nikdo jiný, než pracovníci, kteří se na vývoji a výrobě podíleli, se nedostal k těmto motorkám blíže. Jak je možné, že se tyto motorky staly tím, čím se staly? Jak to, že dosahovaly takových úspěchů? Kdo za tím stál?

Odpověď na tuto otázku je vždy záhadou ve světe motokrosu. Kdo byli ti lidé z té daleké země, kteří stavěli ty úžasné motorky a nutili nás o nich snít?

Setkali jsme se s jednou osobou, která stála za úspěchy této značky a vrátný to nebyl. Byl to jeden z nejdůležitějších lidí z celého továrního týmu Suzuki. Muž, který konstruoval motorky Joela Roberta a Rogera DeCostera. Motorky mistrů světa. Tím mužem není nikdo jiný než Hirohide Tamaki.

Podílel se na konstrukci všech motokrosových továrních motorek od roku 1964 do 1983. Neuvěřitelné! Zamyslete se nad jakoukoliv motorkou z tohoto období, nad každým konstrukčním řešením. Právě za tím stojí Hirohide Tamaki. Zeptali jsme se pana Tamakiho, zda by nám o sobě něco nenapsal. Níže si můžete přečíst životopis Hirohideho Tamakiho.

Hirohide Tamaki – životopis

 

Dostal jsem práci u Suzuki ihned potom, co jsem vystudoval strojní fakultu na Tokushima University v roce 1961 a byl jsem hned přiřazen do oddělení, které vyvíjelo závodní stroje. Suzuki se tehdy angažovala v silničních závodech a tak jsem se podílel na vývoji motoru a některých dílů rámu silničních motorek. V této době jsem vyvinul první hliníkový rám pro silniční závody. V roce 1964, pokud si správně pamatuju, jsem byl osloven, abych navrhl motokrosovou motorkou o obsahu 250ccm. Vzal jsem si na starost šasi, motor si vzal můj kolega. V Japonsku nebyly žádné motokrosové motorky, měl jsem pouze možnost vidět Greeves 250, kterou sem přivezl jeden australský jezdec na závody. Přečetli jsme hodně anglických časopisů a udělali si hrubou představu o motokrosové motorce. Jediné, co jsme mohli dát dohromady, byly rozměry, ale nemohli jsme vyřešit nastavení odpružení a výkonové parametry motoru. Dva japonští závodníci se účastnili několika závodu mistrovství světa – na modelu RH65, ale výsledky byly mizerné. Olle Pettersson přišel k Suzuki v roce 1968, Joel Roberts a Sylvain Geboers v roce 1970. Olle mi řekl, že motokrosový rám by měl být více elastický, tak jsem vložil gumové pouzdra do kyvné vidlice. Tyto pouzdra, ale byly problematické, co se týkalo opotřebení a musely být často měněny za nové.

 

 

 

Konstruoval jsem všechny motorky pro mistrovství světa od začátku našich aktivit v motokrosu až do doby, kdy Suzuki ukončila všechny závodní aktivity v roce 1983. V roce 1971 jsem byl v Evropě, abych viděl, jak si vedou naše motorky o obsahu 500ccm a jestli jsou dostatečně konkurenceschopné a také abych viděl, co můžeme zlepšit. Zůstal jsem až do závodu konaného v té době ve východoněmeckém Schwerinu 27. června. Začal jsem s novými návrhy začátkem července. A tak to bylo každý rok, začínal jsem v červenci a stavbu nových motorek jsem končil v průběhu listopadu. Poté jsem volal testovacím jezdcům, aby v prosinci začali s testy. Úplně přesně si nepamatuju všechna konstrukční řešení na modelu RH72, jen to, že jsem se snažil udělat všechny díly co nejlehčí.

Moje kariéra po uzavření závodního oddělení byla trochu chaotická. Byl jsem přiřazen do evropské kanceláře v Bruselu jako styčná osoba na konci roku 1983 a působil jsem zde 5 let. Poté mě přesunuli do sériové výroby i přesto, že to nebyla moje parketa. Nakonec mě přesunuli do právního oddělení, abych jim pomohl s technickými věcmi. Ze Suzuki jsem odešel v roce 2003. Během pobytu v Bruselu jsem byl také povolán do USA kvůli soudním sporů okolo patentu zadního tlumiče. Abych to tak shrnul, myslím si, že jsem byl velmi šťastný, že jsem měl tu šanci realizovat moje nápady i přesto, že většina z nich byly neúspěšná.

 Hirohide Tamaki – 2017

Roger DeCoster a Joel Roberts s některými členy motokrosového týmu Suzuki v roce 1970

Joel Roberts projíždí cílem na Tamakiho motorce v roce 1970 v Itálii v závodě MS. Konkrétně se jedná o model Suzuki RH70. Pan Tamaki se hodně inspiroval Ollem Petterssonem v konstrukci této motorky. Když Joel Roberts tuto motorku testoval, řekl:,,Dejte mi jí tak jak je a já vyhraju.“ A tak se taky stalo.

Suzuki – první experiment Full-Floater (1979)

Vůbec první prototyp motorky s Full-Floater byl postaven na modelu RH79 – rám se dvěma tlumiči. Foto – Hirohide Tamaki

Všimněte si, že u tohoto nového revolučního systému zavěšení zadních tlumičů byly původní úchyty odebrány.

Původní verze byla trochu odlišná od té na tovární motorce Kenta Howertona

 

Experiment u Suzuki – paralelní kyvná vidlice pro neutralizování napnutí řetězu, který měl vliv na odpružení. Foto – archiv Hirohideho Tamaki

Všimněte si hřídele pod osou kyvné vidlice – dva řetězy!

A nyní ještě malá galerie motocyklů které tento pán navrhoval:

Jedná se o modely SUZUKI RH 250 a RA 125 vše v továrním provedení!

 

 

Zdroj: https://mxworksbike.com/index.php/hirohide-tamaki-suzuki-factory-engineer

 

 

 

Děkujeme Jirkovi Husákovi za jeho příspěvek !!!