EVO a protinožci

12.11.2024 18:03 | Jiří Husák

Když před nedávnem získal historicky první vítězství na motokrosu národů v Anglickém Matterley Basin team z Austrálie ,tak mne napadlo, že bychom si tady mohli  „povědět“  něco o motokrosové historii pro nás z krásné a velmi vzdálené země na druhé straně zeměkoule. Něco, co by se týkalo naší klasik motokrosové Evo 2Tdoby,minulosti,epochy,historie,nebo jakkoli jinak to nazveme…

Kdybychom dostatečně dlouho kopali díru do země, tak se prokopeme kam? Přece k protinožcům do Austrálie-J..V Austrálii nedávno skončila zima , teď tam probíhá jaro-vylézají všichni ti hadi, krokodýli si brousí zuby, klokani si vyhlíží klokanky a  krosařům začala závodní sezóna…. Je dobré si říct, že i v Austrálii má motokros velkou tradici a zajímavou historii . Je pravdou také, že Austrálie byla a je významným trhem pro výrobce terénních motocyklů, navíc tam jsou příznivé klimatické podmínky, tak i tam se jezdí kvalitní motokros, akorát je to pro nás Evropany trochu z ruky . Velice rád bych Vám  představil pár jmen-jezdců, kteří se  zapsali do australské motokrosové historie ve zlaté éře Evo motocyklů. Některá jména jsou známá i u nás v Evropě a některá možná „uslyšíte“ poprvé, to ale neznamená, že to byli méně kvalitní jezdci, akorát pro Australana není úplně jednoduché vydat se do světa, některým se prostě nechtělo opouštět ty jejich vačnatce-J.

Pojďme si tedy společně představit první „pětku“ australské motokrosové historie z Evo éry chronologicky podle počtu národních titulů.

1.Glen Bell

Glen byl na špici australského motokrosu v letech 1983 až 1993,kdy v těchto letech získal 8 národních titulů a několik druhých a třetích míst , což ho řadí na pozici nejúspěšnějšího jezdce australského motokrosu vůbec. Ačkoliv měl Glen několik mezinárodních nabídek, v podstatě až na několik jednorázových akcí zůstával závodit doma v Austrálii. Jedním z důvodů bylo i to, že Glen byl šťastně ženatý, měl děti-rodinu a v samotné Austrálii vydělával motokrosem velice pěkné peníze. V roce 1989 ale přišel jeden z nej Glenových mezinárodních úspěchů, když dojel pátý na Tokyo international Supercross na Hondě. Tento závod vyhrál nejlepší jezdec vesmíru Jean Michel Bayle, dále skončili ultra hvězdy Ricky Johnson, Jeff Ward, Damon Bradshaw, pátý dojel Bell a šestý další australská legenda Jeff Leisk. To svědčí o tom, že Aussies už dávno nebyli žádná ořezávátka- kroutit plynovou rukojetí uměli sakra dobře. Glen Bell vyrůstal, jako teenager z další australskou legendou jménem Graig Dack, spolu také působili v legendárním teamu Yamaha Marlboro.

   

Zeleva: Glen Bell, Glen na MXDN Maggiora Italy 1986

2.Jeff Leisk

Pro mne osobně a asi i pro celý svět do příchodu moderní 4T éry/kam tedy počítám i Chada Reeda, i když ten začínal a závodil zpočátku na 2T/ byl největší australskou hvězdou a takovým ambasadorem australského motokrosu ve světě Jeff Leisk. Jeff vyhrál 8 národních titulů, má méně druhých a třetích míst, než Glen Bell na úkor toho, že závodil ve světě a že to jeho závodění bylo ale velmi úspěšné! Jeff byl prvním Australanem, který vyhrál mistrovství světa juniorů, vyhrál závod AMA Motocross v USA a jako první z Australských jezdců se nesmazatelně zapsal do historie Mistrovství Světa motokrosu, když skončil druhý v roce 1989 za Davem Thorpem, jako jeho parťák v teamu Honda factory kategorie 500cc.Celkově vyhrál velké ceny Itálie a Finska. Podařilo se mu ovládnout třídu 500cc na motokrosu národů a jako první neameričan porazil všechny hvězdy US boys na prestižním Paris Supercross v Bercy. Pro rok 1990 byl jedničkou továrního teamu Honda a očekával se od něho zisk titulu mistra světa. Bohužel se v průběhu roku zranil, odjel domů do Austrálie a oznámil svůj odchod do závodního důchodu. Zajímavostí je, že při své anabázi v USA, kam odešel z Austrálie, bydlel s velkou hvězdou silničních závodů Eddie Lawsonem, který mu pomáhal svými kontakty v USA.

Jeff se svým otcem.

  

Zleva: MS 1990, Legendární Namur 1989, International Japan Supercross

3.Kim Ashkenazi

Kim získal 7 národních titulů. Kimovi ,  Jeffu Leiskovi a Gary Floodovi  se podařilo v australské motokrosové historii něco nevídaného. Pouze tito tři jezdci dokázali v jednom roce získat národní tituly ve všech třech vypsaných třídách:125cc, 250cc a 500cc.Tohle jméno si pamatuji z výsledků americké AMA, kde v roce 1996 několikrát skončil ve třídě 125cc na stupních vítězů. V USA zavodil za team Bill’s pipes Primal Impulse Honda a skončil celkově třetí v supercross šampionátu 125cc. Kim ukončil svou kariéru v Austrálii v roce 2000, přestěhoval se do Anglie, kde 2 roky závodil, poté přešel na silniční závody a v roce 2009 se vrátil zpět do Austrálie, kde dál závodil v regionálních závodech. Zajímavostí je, že jste se s ním mohli setkat na dnes už legendárním motokrosu národů ve Sverepci v roce 1995, kde skončil v top 10 třídy 250cc.

 

Vpravo: MXDN Schwanenstadt Rakousko 1993 

Australané měli velmi často motocykly v barvách hlavního sponzora

4.Craig Dack

Craig získal 5 národních titulů mistra Austrálie. Jeho jméno bylo spjaté se značkami Yamaha a později Honda. Pravidelně se objevoval i v Evropě buď na motokrosu národů-celkem svou zemi reprezentoval sedmkrát. V roce 1988 na slavném motokrosu národů ve Francii/každý si pamatuje spanilou jízdu Rona Lechiena na KX 500/ společně s Glenem Bellem a Jeffem Leiskem skončili celkově 4tí. Při svém první pokusu na MXDN v Itálii v Maggioře/asi nejznámější motokros národů v novodobé historii/ skončil v jedné z rozjížděk ve třídě 250cc druhý za v té době absolutně dominantním Rickem Johnsonem z USA. Jak jsem již dříve uvedl, Craig, jako mladý kluk vyrůstal společně s Glenem Bellem, z těchto dvou kamarádů se později stali dva velcí rivalové a ve své době to byli také dva nejlepší Australští motokrosaři vůbec. Zajímavostí také je, že Craigovi se po celou dobu kariéry vyhýbala větší zranění, bohužel ironií osudu bylo to, že když se měl jet poprvé v  historii motokros národů v Austrálii-Manjimupu, tak si Craig na začátku sezóny zlomil obě zápěstí a potom později ruku. V tomto roce-1992 Craig ukončil svou závodní kariéru a v roce 1993 nastartoval svou druhou kariéru, jako majitel nejdéle fungujícího a nejvíce úspěšného profi teamu v Austrálii-CDR Yamaha racing Team. Za něj má odjet i několik závodů mezinárodních supercrossů současná hvězda Eli Tomac.

  

Zleva: poslední rok, kdy Craig závodil,1992, Craig na Hondě, Glen Bell a Craig Deck

5.Stephen Gall

Stephen získal 5 národních titulů, jeho kariéra začala v polovině 70tých let a skončila na konci 80tých let. Zajímavostí je, že v roce 1980 odjel Stephen na předsezóní tříměsíční přípravu do Ameriky, aby své závodění posunul na vyšší úroveň. Tady si uvědomil velkou profesionalitu tohoto sportu v USA, na základě téhle skutečnosti začal více na sobě pracovat, cvičil, věnoval se strečinku, životosprávě, výživě, technice jízdy a nastavování motocyklu. To se ukázalo, jako zlomovým bodem jeho kariéry jezdce a udělalo to z něho v dalších několika letech prakticky neporazitelného závodníka. Po skončení kariery se začal věnovat práci trenéra a v této roli pokračuje dodnes. Stephen byl také průkopník supercrossu v Austrálii,kde společně závodil s tehdejšími světovými hvězdami/které jezdili závodit v mimosezóně do Austrálie/,jako byli Georges Jobé, Hakan Carlqvist, Graham Noyce, Danny LaPorte, atd.

Jako trenér připravoval například špičkového australského jezdce Michaela Byrnea, se kterým strávil mnoho dní přípravou ve factory teamu Kawasaki USA po boku nějakého J  Jamese Stewarta. Také tu uvedu, že dlouhé roky pracoval, jako manažer Australské reprezentace a  nakonec musím zmínit, že v roce 1988 založil později světoznámou firmu CTI Kneebrace, kterou dodnes provozuje jeho syn Shaun. A úplně nakonec taková zajímavost…. Stephen celou svou kariéru závodil na motocyklech značky Yamaha a dodnes je činný, jako její hrdý ambasador.

Tady je Stephen se svou fabrickou Yamahou YZM 500

 

 

 

 

Seznámil jsem Vás tady z několika jmény motokrosových legend od protinožců. Slušelo by se uvést ještě další zajímavá jména australské motokrosové historie, jako byli jezdec Kawasaki Trevor Williams, jezdec Suzuki a později Hondy Ray Vandenberg, posledního australského mistra 500cc Petera Meltona, který tragicky zahynul pří závodní nehodě v roce 2017, dále Dale Brittona, Davida Armstronga, který po motokrosu přešel na enduro. Uvedu tady ještě jedno zajímavé jméno, australského šampióna v supercrossu, mimořádně talentovaného jezdce/ pravděpodobně mohl dokázat to, co dnes dokazuje Jett Lawrence/,ale přešel na silnici a tam zanechal nesmazatelnou stopu, výstředního, extrémně nadaného a bohužel nedávno zesnulého Anthonyho Goberta.

  

Zleva: David Armstrong, Dale Britton, Petr Melton

 

 

Zleva: historicky poslední mistrovský stroj třídy 500cc Petera Meltona z roku 2000, Anthony Gobert

  

Zleva: Anthony - supercrossový šampion, Ray Vandenberg a jeho zrenovovaný stroj, jako dárek k jeho 50tým narozeninám

 

Trevor Williams

Jedno jméno si nechám na závěr a to jméno je Eddie Warren. Eddie je americký a australský šampion. Eddie Waren není Australan, pochází z Michiganu v USA. Eddie, šampion AMA 125 ESX Supercross z roku 1985 startoval poprvé v Austrálii v roce 1987, což mu domluvil Jeff Leisk, se kterým Eddie závodil v USA v jednom teamu. Eddiemu se v Austrálii dařilo, líbilo se mu tam a navíc si výborně rozuměl s partou západních Aussies, tak se o půl roku později přestěhoval do Austrálie natrvalo. V roce 1989 vyhrál australský šampionát ve třídě 250cc a 500cc za team Kawasaki. Pro rok 1990 doufal od Kawasaki v lepší nabídku, která ale nepřišla, proto se rozhodl přejít do teamu Castrol KTM. Dlouholetý jezdec Kawasaki si ale těžko zvykal na nový motocykl. Po několika poruchách, pádech, atd. se vrátil ke Kawasaki, ale s novou podporou od Castrolu, Sinisalu, Dunlopu atd..V roce 1991 vyhrál další australské tituly. Když později téhož roku závodil v Japonsku na Osaka supercross, factory Kawasaki Japan ho zlákala, aby se pro rok 1992 zúčastnil kompletního japonského mistrovství. V roce 1992 se stal japonským šampiónem motokrosu. Protože neustálé lítání do Japonska bylo obtížné, přestěhoval se na dva roky /1993 a 1994/ do Japonska. V těchto letech skončil vždy v japonském mistrovství na druhém místě. Velké peníze, které v Japonsku vydělal, mu pomohly se v Austrálii usadit, koupil si dům, založil rodinu a získal australské občanství. V roce 1996 si poranil kotník, ukončil svou 24 let úspěšnou závodní kariéru a tady musím zmínit jednu neuvěřitelnou věc: Eddie během své dlouholeté kariéry neutrpěl nikdy žádnou zlomeninu!-J Bohužel jeho žena Tammy zemřela, Eddie vychovával sám dvě dcery, později se znovu oženil a vyženil další 4 dcery-J…cesty osudu jsou někdy nevyzpytatelné. Proč vlastně Eddiho zmiňuji? Tím, že Eddie působil v Japonsku a platila ho přímo továrna Kawasaki, byl Eddie přímo zodpovědný za vývoj a finální podobu Kawasaki KX 125 a 250 generace 1994 a výše. V roce 1993 v japonském mistráku také startoval na exotickém továrním prototypu KX 250 s hliníkovým rámem. Ono se to vůbec historicky v japonském mistráku vždy hemžilo zajímavými exotickými stroji, o kterých se v Evropě skoro vůbec nic neví, tohle zajímavé téma bych si ale nechal na samostatný článek.

  

 Eddie Warren na zelené a na posledním obrázku ,,kosmický" prototyp KX250 s hliníkovým rámem.

Tak jsme společně poznali několik australských legend motokrosu z 80sátých a 90sátých let, cestou nám do cesty skočil klokan, někde se plazil had, před hlukem z krosové motorky se do vody ponořil krokodýl, potichu jsme prošli kolem tajemných Aboridžinců, až jsme skončili  na východním pobřeží Tichého oceánu. A to už je ,co by Ludvík Daněk diskem dohodil na Nový Zéland, že?-J..no,SKORO-J.

Tak když už jsme byli u těch protinožců, vezmeme to jedním vrzem a podíváme se jen na „skok“ na Nový Zéland. Pro mne osobně je Nový Zéland má vysněná země. Mají tam krásné hory, přírodu, pláže, lyžování, koupání, žádné jedovaté potvory, hady atd….lahodné kiwi a také špičkové motokrosaře! Zůstaňme v éře 2T motocyklů a připomeňme si je.

Začnu jménem Ben Townley, mistr světa MX2 z roku 2004. Ben stihl ještě konec 2T éry, dlouho působil v Evropě a USA na nejvyšší profi úrovni. Povědomé jméno je také Darryl Atkins. Darryl jezdil dlouho mistrovství světa třídy 250cc,známý je i ze startů zimních supercrossů ADAC. Další známé jméno je Josh Coppins. Joshe známe z působení u továrního teamu Suzuki vedle Michaela Pichona, Josh byl adept na titul mistra světa několik let po sobě, bohužel nikdy mu titul nebyl dopřán. A pak tu máme bratrskou trojici králů, tedy bratrů Kingových. Nejstarší Darryl King, bývalý tovarní jezdec Husqvarny, polotovárni Kawasaki, Hondy..všem nám určitě dobře známý, oblíbený jezdec pověstný svou závodní dlouhověkostí . Pak je tu  nejmladší z bratrů Damian King, který také startoval v mistrovství světa a nakonec mého oblíbeného závodníka, prvního novozélandského mistra světa jménem….Shayne King…který získal svůj jediný titul v roce 1996 na legendární KTM 360 SX v dechberoucí sezóně po boji s belgickou legendou Joelem Smetsem. Shayne King a v tom roce 1996 poprvé oranžová KTM SX 360 se stala pro spoustu fanoušků nezapomenutelnou kombinací. Protože všichni tihle jezdci z Nového Zélandu startovali pravidelně v mistrovství světa, mohli jste je potkat ať už ve Sverepci, nebo také v Kramolíně, Lokti, nebo Jiníně při závodech mistrovství světa pořádaných u nás a na Slovensku. Všichni „kiwiové“se ale po konci kariéry vrátili zpět na Nový Zéland a tam ještě závodili dále na národní úrovni.

  

Zleva: Ben Townley, Josh Coppins

  

Zleva: Damian King, Darryl King, Darryl a Husky

  

Zleva: Darrylova KX 500 z roku 1995, Mistr světa z roku 1996 třídy 500cc Shayne King

KTM SX 360 a 380 Shayne Kinga ... vlhký sen mnoha EVO motokrosařů

Tak a to je o závodnících z druhé strany zeměkoule už ale opravdu vše a příště-1.dubna, si přiblížíme motokrosové legendy Pákistánu, Mongolska a Bangladéše .....

 

Petr Čech

Nová kategorie 125 EVO 86 - Aqua

2.1.2024 15:17 | Jiří Husák

Níže si můžete přečíst článek od Petra Balatky ohledně nové kategorie pro letošní sezonu. Děkujeme.

 

Na nadcházející sezónu 2024 pořádající výbor classic motocrossu připravil novou třídu 125 EVO 1986, pracovně byla označená jako Aqua, což mi připadlo sympatické. Mělo by jít o motocykly od roku 1980 do 1986 o objemu hrnku do 125ccm.
To, že to bude třída pro opravdové fajnšmekry a zapálence je nad slunce jasné. Dváca si žádá svý jak jezdecky, tak servisně. Jsem zvědavý kolik strojů se na start postaví a připomene nám zvuk motorové pily pracující na polomu kůrovcové kalamity.
S výběrem správné aquabelly nám kromě srdce,věrnosti k značce může pomoci i rozstřel z roku 1986 z USA.
 
Je jasné,že nejlíp na tom bude, aspoň co se techniky týče, ten kdo zvolí poslední rok. 80tky byly zlatou érou motokrosu,kdy motorky byly relativně laciný, tratí spousty a vývoj tak rychlý, že i ten, kdo zvolí nejslabší model z rozstřelu na tom bude líp než kdyby sedlal jiný o několik let starší. Motory jsou vodou chlazené, jazýčkové ventily, objevují se přívěry výfukových kanálů, kotoučové brzdy....
V této době platilo,že kdo nesedlal Hondu byl v zřejmé nevýhodě. Stopětadvacítky na tom byly úplně stejně.
 
Honda CR 125 byla vítězem..podle magazínů Mxa 1. (ze 4) Dirt Bike 1. (z 5) Cycle world 1. ( z 6) Cycle news 1. (z 4)
Na trati nabídla nejsilnější motor s nejšírším pásmem. Silný spodek a střed motoru, průměrný vrchní pásmo. Vyníkajcí v zatáčkách jedinou nevýhodou se zdála 5.stupňová převodovka,kdy nebyla úplně vhodná na plnou palbu skrz dlouhé rovinné úseky. Pérování bylo dostatečné,ale ne nejlepší.CR jela nejlíp, řadila nejlíp, spojka fungovala nejlíp, zatáčela nejlíp. Její motor byl králem třídy.
 
Yamaha yz 125
výsledek
MXA 2. (ze 4.) Dirt Bike 2. (z 5) Cycle world 3. (z 6) Cycle news 2. (z 4)
Nový motor s jayzýčkovým ventilem do klikového prostoru přinesl super silný zátah ze spodku do středních otáčeky,ale tréměř žádný zátah ve vršku. Ze zatáčky to byla raketa,ale museli jste hodně rychle řadit,aby vám nezvadla pod rukama. To bohužel nebyl lehký úkol, díky divnému chodu spojky a kostrbatému řazení. Pod plynem bylo velmi těžké zařadit a to byl největší handicap Yamahy, která měla nejhorší řazení ve třídě. Podvozek byl oproti modelu 85 vylepšen a zatáčel nyní mnohem lépe ( ale ne tak jako CR 125 ) a nabízel nejlepší stabilitu v přímém směru z celé třídy. Navíc měl každý rád její úzký posaz. Spojka a řazení bylo to,co Yamaze podrazilo nohy.
 
Kawasaki KX 125
výsledek
MXA 3.(ze 4) Dirt Bike 3. (z 5) Cycle world 2. (z 6) Cycle news 4. (z 4 )
V roce 1984 a 1985 měla Kawasaki nejlepší motorku ve třídě se svým podvozkem a úderným motorem. Nabízela nejsilnější motor mnohem víc než její rivalové. Pro sezónu 86 vylila Kawasaki děťátko z vaničky a představila úplně nový model.Tovární replika představila nový rám, s předělaným pérováním systému Uni trak, kdy se obešla už bez zadní kosti. Vše bylo nové motor, rám, plasty, brzdy, poprvé měla kotouč i na zadním kole. Na papíře vše vypadalo impozantně, na trati byla skutečnost jiná. Oproti motoru modelu 1985 bylo těžké ji řídit. Zajímavý obrat s Hondou, jakoby si prohodily své výkonové křivky z modelů 1985. Kawasaki nyní měla slabý spodek a donekonečna se točící vršek. Pro profíka to byla výhodná změna, ne tak ale pro běžného jezdce. Na straně podvozku přibyla další chyba pro její totálně neochotný podvozek k zatáčení a zmatený zadní tlumič. Motorka se chovala jak když má uprostřed pant, který moc nekomunikuje s vaším záměrem,aby přední kolo zatočilo. Přední tlumiče fungovaly ve srovnáním s konkurenty dobře. Zadní tlumič byl tvrdý a neklidný na dírách. Největší předností byla silná zadní brzda,která se jezdcům líbila. Pro fanoušky Kawasaki byl model 1986 zklamáním.
 
Suzuki RM 125
výsledek
Mxa 4. (ze 4) Dirt Bike 5. (z 5) Cycle world 5. (z 6) Cycle news 3. (ze 4)
Stejně jako Yamaha a Kawasaki byla i Suzuki zcela nová pro rok 1986. Navzdory svému starému vzhledu byla Suzuki zcela předělaná. Dala se hned rozeznat podle přívěry a poprvé byl předělán sytém přepákování Full Floater.Na trati pak Suzuki prokázala žalostně malou palebnou sílu pro rok 1986. Sytém přívěry AEC pak udělil motoru velmi malátný a pomalý nástup výkonu,takže bylo dost obtížné motorku řídit. Motor měl slabý spodek a průměrný střed s vrškem.Na brzdě pak vykazoval výkon o 20% nižší než CR 125....Lidem se nelíbil vzhled, ergonomie,slabá spojka, brzdy....jediná dobrá stránka Suzuki bylo pérování.
 
Cagiva WMX 125
výsledek
Dirt Bike 4. (z 5) Cycle world 4. (ze 6)
Cagiva byla replikou mistra světa, nabízela motor podobný Yamaze se silným spodkem,ale s lepším řazením,celkově to byl druhý nejlepší motor roku 1986. Podvozek připomínal smíchaný pytel. Rám se ovládal dobře,ale základní vidlice marzocchi byla tvrdá se sklonem k netěsnostem a špatně nastavená.Zadní tlumič byl lepší,ale vyžadoval předělaní nastavení. Brzdy byly slabé a vyžadovaly neustálou údržbu. Sedlo bylo dobře tvarované,ale tvrdostí připomínalo kus betonu. S pečlivým nastvením byla Cagiva dobrým soupeřem,ale potřebovala předělat pérování,aby dosáhla svého potenciálu.
 
KTM MX 125
Cycle world 6. (z 6)
V roce 1986 byla KTM velmi pokrokovým modelem. Měla obrácenou vidlici wp, obě kotoučové brzdy, motor se sáním do klikové skříně. Navzdory tomu však měla velmi úzké výkonové pásmo,které šlo využít. Byl to pouze středový motor, nebylo nic pod ani nad tímto pásmem, co šlo využít a stejně jako Yamaha, měla špatné řazení,kdy bylo obtížné přeřadit pod plným výkonem.To činilo Káťu velmi obtížnou k ježdění, i když byla nejlehčím strojem ve třídě. Stejně jako Cagiva měla i KTM velmi tvrdý sedlo, které působilo vašemu zadku z jízdy středověkou torturu.
 
Tolik americké dobové magazíny. Pokud se někdo z vás na tuto třídu připravuje oceníme reálné dojmy "českého" Pepíka, které jsou určitě bližší našim výkonům i srdci a jako vždy nebojte se moto nafotit a vložit s popiskem jako samostatný příspěvek.
 
Crossu zdar!!!
 
Pedro
 

Yamaha YZ 250 1990 Vehkonnen

7.2.2023 10:04 | Jiří Husák
V minulosti jsme se snažili pro zkrácení zimy přinášet články o motokrách ze zahraničních webů, ale od té doby, co je na facebooku skupina Czech Evo motocross, vystačíme si skoro sami. Za tento článek děkujeme Petrovi Čechovi, který se krásně rozepsal o Yamaze YZ 250.
 
Yamaha YZ 250 1990 Vehkonnen
 
Tak zima se nám neodvratně přibližuje a s ní se také prohlubuje tzv. „absťák“ po EVO motokrosu..i když ono jezdit se dá, ale kdo by tahal ven ty naše skvosty,takže aby se dalo tohle období přežít, pokusím se“vstříknout nám žil“- :-) nějakou tu medicínu ve formě představení další své Yamahy.
Pokračování

Motokros a automatické řazení – nic není nemožné!

19.1.2022 22:33 | Jiří Husák

Ahoj všichni.

Ještě než dáme na stránky tabulky a formuláře pro registrace nominaci do jednotlivých tříd , tak vám přinášíme další článek o technické historii motokrosu.

 

Další článek je v první řadě určen nám, kteří již v druhém kole mají tak ztvrdlé zápěstí, že neumáčknou spojku nebo těm co si při pokusu o zařazení rychlosti nahoru klepnou kolenem do brady a pak řeší zdvih řadící páky na jejich 513 a nebo pro ty co si nejsou jisti jestli mají dát v Zábřehu pod kopcem za 3 nebo za jedna.

Pro ty všechny mám jeden lék a to HQV s automatickou převodovkou. Ani guru Husqvarny v Čechách Jarda „von Oleško“… (neznáte ho - to je přeci ten co má rád blátivé tratě a má tu sympatickou manželku co ná napsala tu krasnou básničku vloni ve Žlutavách…) ji nevlastní tak jsem se to rozhodl změnit a jednu jsem si se synem koupili.

To mě přivedlo na myšlenku vás seznámit s historii jejího vzniku a technikou.

A tady je tedy příběh vývoje automatické převodovky v motokrosu.

 

Pokračování