Motokros národů 5.9.2015 Reading

8.9.2015 14:10 | Radek Novák

Olověné mraky vítaly první nedočkavé účastníky letošního závodu motokrosu národů v překrásném klasickém motokrosovém areálu poblíž města Reading ve východním berksire. Velmi rychlá trať, z části v lesním porostu, z části na louce bez jakéhokoli umělého skoku se širokými zatáčkami byla po nočním dešti ve skvělé kondici. Takhle nějak podobně popisoval závodiště Miroslav Halm při své účasti na MS v Donington Parku v létech jeho největší slávy. Probuzením pro ostatní, co si chtěli přispat, byly zvuky motorů jezdců nejmladší kategorie, kteří se jako první vydali seznámit se s místním kolbištěm. „Předjel mě borec na BSA a zasypal mě hlínou, jak kdybys na mě zvrhnul lžíci z JCB“ : řekl po prvním tréninku Fanda Bezdíček, který ač věkem lehce pokročilý, startuje zde spolu s nejmladšími jezdci. Po nich podle zajetého harmonogramu +70, +66, +60 a +50, tak jak jsme již zvyklý. A po pilném studiu trati a oťukávání se soupeřů, které nasadili ostatní státy, bylo zřejmé, že jezdci pořádajícího Albionu mají velikou chuť nepustit ani jedinou nejcennější trofej přes moře.
A než dozněly hymny všech zúčastněných zemí a komentátor si polámal jazyk na jménech některých, zejména našich, jezdců, už byl čas, aby se nejmladší nachystali k premiérovému startu.

Zvláštní padací systém startovacího zařízení spojený s hodinami byl připraven. Motocykly se řadí na start. A je to tady! Bohužel po průjezdu hejna závodníků první zatáčkou zde zůstává i jeden z našich společně s jedním Švédem. Ale oba posbírali svoje sportovní náčiní a vydali se stíhat ty šťastnější. K obrovské radosti naší výpravy prvním kolem projel ve vedení David Říha.  Ale jak smečka hladových teriérů se za ním hnala dvě anglická trička. David podlehl jejich atakům a tak nakonec vyšel ze souboje s nimi a Švédem Garverem jako 4. Skvěle zajel talentovaný Martin Kubík na ČZ 250 a v poli se neztratil ani Radek Zahradník na své Jawě. V kategorii 70tníků jsme neměli své želízko v ohni, ale v mladších, tedy 66kách nás reprezentovali Křápek, Boubal, Šilhánek a Maroušek. Našim nevyšel start podle jejich představ, Angličané nasadili skutečně rychlé jezdce, Jörgen Ahlström ani Hans Poolsvort nejsou taky žádná ořezávátka a němci Mielenz, Büttner jsou taky dobře známi veteránské veřejnosti. Lepší jak 12 místo Tondy Křápka to prostě nedalo, Zdeněk Šilhánek   s problémy s motorem 15, Jirka Boubal na Jawě 21 a Míra Maroušek za klasifikovanou 30kou. Větší očekávání jsme vkládali do našeho teamu 60tníků, protože zde byli čerstvé dvě posily, Milan Kotrla  a Slávek Branda. Ti doplnili velezkušené jezdce Kozáka a Hanáčka. Ale stejně kvalitní družstvo do Anglie přivezli také Francouzi a Švýcaři. Vedení se ale od startu ujal nepolapitelný Mathia na žluté ČZ, za ním se usadil Francouz Brelet na BSA, kterého ale nenechal ani vteřinu vydechnout Holičák Branda. Za nimi zuřila bitva o 4 až 7 místo mezi Claudem Martinaudem z Francie, Švýcary Winnigerem a Soldou a na ně se probojoval náš reprezentant Kozák. Solda po chybě se propadl na 12 místo a 7 příčku pro sebe ukořistil Milan Kotrla. 11 družstev se postavilo na rošt v kategorii nad 50let. Zde opět favorizovaní Angličané postavili velmi kvalitní družstvo, neméně rychlí jsou podle startovní listiny i Belgičané v čele s famózním Janem Blanquaertem, rovněž Irové i Švédové mají hodně silná mužstva, no uvidíme. Dobře se po startu zorientoval Nejedlý, Honza Hrdina měl bohužel ošklivý pád hned v prvním kole v lesní pasáži. Karel Liška se umístil na 18 místě a Pavel Russfell na ČZ 250 se i přes obrovské nasazení neprobojoval do vyšších pozic.
Pauzu mezi rozjížďkami, kdy realizační teamy každého družstva urputně počítali dosavadní výsledky, vyplnil pořádající klub v čele se sympatickým Johnem Dowsem opravdovou lahůdkou pro labužníky historie motokrosu. Na startovní rošt se postavila jména jako Don a Derek Rickmanové, tovární jezdci Matchlessu a později BSA Dave Curtiss a Jeff Smith a další slavní jezdci bohaté historie anglického motokrosu. Tak jako ve Stříbře v roce 2014 Míla Souček roztleskal dav diváků, stejně tak asi 2 tisíce přihlížejících aplaudovali těmto skutečným legendám.
Do druhého závodu David neodstartoval tak fantasticky, za to Martinovi Kubíkovi se start vydařil lépe. Ale Scott Hayworth na BSA byl prostě doma a mohutně podporován domácím publikem byl ten den nepolapitelný. Před Davidem 2 kola jezdil Belgičan Verdoodt a nenechal mu ani milimetr šance k předjetí. Situaci svou razantní jízdou vyřešil Marco Garver, který tuto dvojici rozčísl jediným manévrem, při kterém si ale otočil kohoutem benzínu. A tak Davidovi umožnil předjetí Belgičana a sám po 300 metrech byl nucen zastavit a vyřešit banální závadu své ČZ. David se svou v závěru rozjížďky rychlou jízdou velmi pohodlně usadil na druhé pozici, dokonce si i v posledním kole mohl dovolit malý odpočinek v jedné ze zatáček. Kubík nedaroval Richardu Warnerovi ani centimetr a nepolevujícím tempem tak uhájil skvělé 9 místo. Odmáváno, jdeme počítat. A vypadá to chvalitebně.  Naši nejstarší reprezentanti vyrazili do boje s přetěžkou konkurencí se sejným odhodláním jako při první rozjížďce. Ale i Irové pod vedením Cecila Paersona, který vždy vybavuje team svými úžasnými motocykly JAP a téměř domácí Welšané se zde ukázali velmi silní. Takže i přes kvalitní a konstantní výkon našich jezdců nás bohužel Irové o dva body odsunuli až na 7 příčku. Závod 60tek se ukázal podobně dramatickým, jako předchozí, pro nás možná ještě dramatičtější, když po dvou kolech odstoupil Kozák pro poruchu spojky. Milan Kotrla i Slávek Branda si o jedno místo polepšili oproti první rozjížďce a výborně dojel i Hanáček na 8 místě a tak lepší bodový součet měli jen Francouzi. Poslední jízda dnešního show byla skutečně divácky fantastická. Blancquaert se potýkal půl závodu s nedostatkem PHM pro motor své ČZ, v předu se tak pohodlně usadil Keith Best a Andy Robertson. Za nimi jel dosud Nejedlý a Belgičané Smeyers a Robert. Ale ke smůle všech zúčastněných si 3 kola před koncem závodu Blancquaertova zetka dala říct a začal koncert. Během jediného kola se dostal na 3 pozici, ztrátu na vedoucí dvojici asi 600m vymazal během předposledního kola. Následně bez zaváhání zaútočil na vedoucí dva jezdce, které vyřešil ve dvou zatáčkách a i přes výhrůžky kolegů Belgičanů že by neměl jet takhle rychle v závodě za běsné podpory všech diváků opět zvítězil. Takový výkon se na 45 let starém motocyklu vídá opravdu zřídka. Belgičané tak obsadili první místo před jezdci pořádající země a naši borci tak ukořistili solidní 3 příčku před teamem Severního Irska a Švédy.
Vyhlášení vítězů proběhlo v přeplněném stanu uprostřed závodiště, rokovalo se s přáteli z ostatních zemí, dojížděl závod, tancovalo, smálo se… Vždyť taky bylo co slavit. Účast našich družstev opět dokázala, že máme výborné závodníky na výborných motocyklech. Pánové, máte můj obdiv.

 

2015/09/35-.pdf

2015/09/50-.pdf

2015/09/60-.pdf

2015/09/66-.pdf

2015/09/70-.pdf

 

Nedělní program ECMO, kdy vždy následující den po závodu družstev probíhá tzv. general meeting, tedy setkání zástupců všech sdružených národů, který má rozhodnout o budoucích pravidlech a kalendáři následujících let těchto závodů. Bylo rozhodnuto a odhlasováno, že příští sezonu se závody jednotlivců uspořádají v Německu , Holandsku a opět v Německu s ohledem na vysokou finanční náročnost následujícího závodu družstev v Irském Londonderry. John Cooling láká účastníky nejen na skvělé závodiště a vynikající zázemí, ale také na stan přeplněný pivem Guiness. Závod družstev v roce 2017 bude hostit Dánsko a jejich Honda Park v Randers. Dále vedení ECMO navrhlo, aby zamezili nezodpovědnému přístupu k přihlašování jezdců do závodů a následné absenci bez omluvy, tento bude pokutován 10 EUR a pokud tuto pokutu neuhradí neprodleně, nebude mu umožněno startovat v dalším jakémkoli závodu ECMO . Razantní změnu v pravidlech ECMO však zaznamenáme v roce 2017, kdy byla odhlasována změna jak technických předpisů, tak věku nejmladších jezdců. Tedy od roku 2017 budeme soutěžit následovně:
Kategorie 30 – 50 let na motocyklech do roku 1974
Kategorie 50 – 60 let na motocyklech do roku 1974
Kategorie 60 – 66 let na motocyklech do roku 1972
Kategorie 66 a nad 70 let na motocyklech starších roku výroby 1965.
S tím, že všechny motocykly musí splňovat pravidla ECMO co se týče podvozku, a jsou nadále zakázány membrány v sání. Toto kontroverzní rozhodnutí věřím, že přinese spousty ohlasů a zasvěcených komentářů. Inu, tak to prostě bude.

S přáním krásného podzimu
Za Classic Motocross CZ
Radek Novák