Vladimir Kavinov

3.7.2024 09:14 | Jiří Husák

Na letošní závod ECMX v Rakouském Schwanestadtu jsem se velmi těšil, protože jsem věděl, že tam bude opět legenda světového motokrosu Vladimír Kavinov.

V roce 2019 jsem se s ním měl možnost osobně hovořit a jeho otázky jak se má Jiří Stodůlka, Míra Halm a ostatní čeští jezdci mě utvrdilo v přesvědčení, že tento skromný člověk nás Čechy má stále rád.

Když jsem ho tehdy nesměle zeptal, jestli by se nevyfotil s jezdci „socialistického“ tábora, tak s radostí souhlasil, ale chtěl sedět na ČZ.

Jeho životní příběh totiž připomíná příběh Jaroslava Falty.

Vladimir Kavinov způsobil s KTM senzaci v mistrovství světa třídy 250 ccm v roce 1972 a poté byl Sovětskou federací vyloučen z mistrovství světa. Přesto se zapsal do sportovní historie a desítky let držel rekordy.

Mezi MSV Schwanenstadt a Vladimirem Ivanovičem Kavinovem (nar. 25. ledna 1949 ve městě Kovrov) existuje zvláštní spojení, které je spojeno s dlouhou historií a tradicí klubu. Klub byl založen v roce 1969 a první závod Mistrovství světa ve třídě 250 ccm se uskutečnil o pouhých 8 let později. Start se tehdy odehrával nad prudkým svahem.

Velká cena Rakouska ve Schwanenstadtu byla ve znamení rychlého vzestupu motocyklů KTM. V roce 1972 jel Vladimir Kavinov poprvé na motocyklu KTM v Markelo (Nizozemsko) a byl okamžitě úspěšný. V té době byl Kavinov považován za největší talent Sovětů.

Erich Trunkenpolz, jeden ze zakladatelů továrny KTM ("T" ve zktratce KTM znamená Trunkenpolz), se osobně zasazoval o uzavření dohody mezi KTM a sovětskými jezdci.

Po slibném debutu na mistrovství světa v Markelo 7. května 1972 se další čtvrtek 11. května jel další závod v nizozemském Rhenenu. V Holandsku byl Den otců a před 25 000 nadšenými diváky získal Vladimir Kavinov své první velké mezinárodní vítězství na KTM. Vladimir Kavinov byl vycházející hvězdou na nebi mezinárodního motokrosu a byl považován za jeden z největších talentů té doby.

S.Geboerts za Kavinovem a oba ještě na ČZ

Erich Trunkenpolz byl z jeho výkonů nadšený a popisoval Kavinova jako kouzelníka na motorce. Jeho žena Erika mu prý toho večera dala na banketu obálku se 100 dolary. Skromný Kavinov odmítl, ale po ohromném úspěchu trvali na přijetí tohoto uznání od KTM.

To ještě nikdo netušil, že tento dárek  bude mít pro Kavinova fatální následky. 6. srpna 1972 se ve finském Hyvinkää konalo 9. kolo mistrovství světa v sezóně. Sovětská delegace vyrazila z Leningradu (dnes Petrohrad) do Finska. Na sovětsko-finské hranici jejich auta prohledali Sověti a Kavinov měl v kufru peníze, které si vydělal v Holandsku. Při pohledu zpět bylo samozřejmě trochu naivní brát tuto cizí měnu (jak se tehdy říkalo o směnitelné mezinárodní měně) nedeklarovanou. Na druhou stranu, kdyby peníze přiznal, byly by mu zabaveny. Peníze každopádně celníci našli a jejich vývoz byl považován za trestný čin. Kavinov nesměl překročit hranice do Finska a byl poslán zpět bez peněz a svidinou přísného trestu.

Sovětská asociace DOSAAF mu  uložila 3letý zákaz mezinárodních závodů.To znamenalo 3 ztracené sezony v mistrovství světa pro jezdce který byl na vrcholu své výkonosti. Pro mě to byla sportovní poprava a to si soudruzi ještě chystali past na pana Faltu. Proto se Vladimir Kavinov v letech 1973, 74 a 75 na mistrovství světa neobjevil.

Během této doby směl Kavinov soutěžit pouze v národních závodech a vyhrál vše, co se dalo vyhrál. V roce 1973 se sovětský svaz po tvrdých jednáních dohodl s KTM a Gennadij Mojsejev získal v roce 1974 pro rakouského výrobce motocyklů první titul mistra světa. Až v roce 1976 se Kavinov směl vrátil do cirkusu Grand Prix a ve třídě 250 ccm skončil třetí za Heikki Mikkola  (Husqvarna) a jeho krajanem (vlastně ne Kavinov je ukrajinec a Mojsejev je rus , ale tehdy to na rozdíl od dneška bylo jedno) Gennadijem Mojsejevem.

Kavinov a Mojsejev v největší slávě

A po letech…

Oba dva s Ovčinikovem

Rok 1977 byl ve znamení interního souboje KTM mezi Moisejevem a Kavinovem. Schwanenstadt získal kontrakt na pořádání mistrovství světa a prošel jeho křest ohněm.

6. kolo mistrovství světa v motokrosu třídy 250 ccm se vydařilo. Vladimir Kavinov se stal prvním vítězem Grand Prix v historii klubu.

MSV Schwanenstadt následně zorganizovalo dalších 21 závodů mistrovství světa, včetně Motokrosu národů v roce 1993. Ale Vladimir Kavinov je a zůstává prvním vítězem Grand Prix na této cestě. To vyústilo v hluboké spojení a přátelství, které trvá dodnes. Během ECMX Cupu v letošním roce obdržel čestný host Vladimir Kavinov také zvláštní čest a uznání za své úspěchy. I mistr ECMX Classic Cup Harald Mühlig připravil pro Kavinova speciální trofej, kterou převzal za velkého jásotu přítomných.

Zároveň mohl předat Mírovi Jirečkovi svou biografii.

Rok 1979 byl pro Kavinova a Moiseeva posledním rokem KTM, protože od roku 1980 museli sovětští jezdci z ideologických důvodů přejít zpět k české značce ČZ.

ČZ byla značka východního bloku. Ačkoli Rakousko bylo politicky neangažované, ekonomicky bylo více orientované na západ a to již nezapadalo do doktrín sportovní politiky DOSAAF. I přes nechtěnou změnu motocyklu dokázal Vladimir Kavinov znovu triumfovat a ukázat, co v něm je.

Tady na tovární ČZ v roce 1980

5. června 1980 vyhrál Velkou cenu SSSR v Kišiněvě (Moldavsko) a zároveň se stal dosud posledním vítězem Velké ceny na značce ČZ.

Kavinov žil a žije v ukrajinském hlavním městě Kyjevě, ale je rodilý Rus.

Dalším vítězem Velké ceny Ruska po Kavinovovi v roce 1980 byl Jevgenij Bobryšev, který po více než 31 letech vyhrál Velkou cenu Německa v Teutschenthalu (10. července 2011).

Jednou z možností kdy budete moci tohoto velmi skromného a milého člověka potkat , pohovořit si sním a případně si koupit jeho knihu budete mít 14.9.2024 na legedární trati v Sedlčanech při závodu ECMX družstev.

Kariéra Vladimira Kavinova:

1969 – Mistrovství světa 9 (CZ), první vítězství v GP v Leningradu na CZ

1970 – Mistrovství světa na 10. místě (CZ)

1971 – Mistrovství světa  8 místo(CZ)

1972 – 12. místo v mistrovství světa, první účast  na KTM

1973 – Zákaz mistrovství světa sovětskou federací

1974 – Zákaz mistrovství světa sovětskou federací

1975 – Zákaz mistrovství světa sovětskou federací

1976 –  Mistrovství světa 3. místo za Mikkolou a Moisejevem

1977 – Mistrovství světa na 2. místě (KTM) za Gennadijem Mojsejevem (KTM)

1978 – Mistrovství světa  4. místo (KTM)

1979 – Mistrovství světa  3. místo za Carlqvistem a Hudsonem

1980 – Mistrovství světa 12 (CZ), poslední vítězství v GP ČR 15. června 1980

1981 – Mistrovství světa  na 36. místě (CZ)

1982 – Světový pohár na 36. místě (CZ)

 MXoN:

1978 – vítěz MXoN se SSSR

1979 – vítěz MXoN (250 ccm)

 Mistrovství SSSR:

17 x 1. místo

9 x 2. místo

3 x 3. místo

Junior šampion

 

Za Classicmotokros.cz Zdeněk Hazdra

Výlet do neznáma - do Vílance...

25.6.2024 09:18 | Jiří Husák

Protože jsme byli několika pořadateli našich setkání pro letošní rok lehce vypečeni ať už z relevantních důvodů či jiných, pátrali jsme v neprobádaných vodách, kam bychom s tím naším cirkusem v červnu zaparkovali. A protože se neustále snažíme kočovat do různých míst naší zemičky a nabízet naším jezdcům přívětivý dosah tak nějak pro všechny (takže to vlastně máme skoro furt skoro všichni docela daleko) a zároveň trať vyhovující našim strojům i pilotům, volba padla na vesničku Vílanec, nedaleko Jihlavy. 

          Michal Zelený, jemuž celý areál patří a který má za sebou velmi pestrou motokrosovou minulost nám při prvním setkání předvedl co všechno je schopen na svém multifunkčním areálu natahat za různé verze trati. Nepamatoval jsem si z toho nic, ale docela se mě to líbilo. Hlavně cokoli jsme se tak nějak domluvili, tak jen kývnul jako že hmm, tak jo ... Tak jo ! Huwudí se....

Neboť naše činnost zjevně mnohým z Vás není lhostejná, byla trať inkognito navštívena našimi účastníky, kteří vyslali do éteru poplašné zprávy a fotografie. No, přiznám se, že znejistěly a poplašily i mě .... Po mém příjezdu v pátek v podvečer jsem se za svou nejistotu a červíka nedůvěry styděl. Všechno bylo nachystaný naprosto vzorně. 

        V pátek večer pršelo. Docela fest. Znovu začlo lejt chvíli po půlnoci a poslední vydatný lijavec přišel nad ránem. A já byl smutný... Protože další závody na blátě, to už by byla velká smůla letos. Ale ranní briefing nám ukázal, že trať je vlhká ale né moc a sem tam sice louže ale ty půjdou objet, když se bude chtít. Michal se culil a povídá : Po obědě budem ještě kropit ! To určitě, po takovym slejváku !!! Ale opět se potvrdilo, že lokální znalost je 100 X více než geologický průzkum... Ono se fakt odpoledne prášilo. Kdekoli jinde by závodiště bylo nesjízdné dva týdny. Tady ne... A tak se taky teda závodilo ! A jak !

        Každý si užil své bitvy se soupeři, bylo opravdu na co koukat. Ale nemůžu zde nezmínit udatnou jízdu Lukáše Dittricha, kterého opustila pěna ze sedla a on celou rozjížďku absolvoval na laminátu nebo v stoje na svém motocyklu ČZ. 

Ale né vše je vždy zcela dokonalé, musím se zde omluvit za drobné nedostatky našeho časosběrného dodavatele. Inu, nikdo není neomylný a tak buďte prosím velkorysí. My tu spolupráci vyladíme, věřte nám... 

A tak teď přeju všem hezkou cestu do Chorvatska nebo na Mácháč, ale ať jste včas doma na bitvu na moravském poli, aneb moravské Farleigh. Radim se svou partou už nás netrpělivě vyhlíží ... 

 

Krásné léto a těšíme se na Žlutavách ... 

Radek.

Vílanec

24.6.2024 13:05 | Jiří Husák

Výsledky ze sobotního závodu ve Vílanci naleznete ZDE a rovněž jsou na stránce Výsledky. Průběžné výsledky seriálu budou zvěřejněny v průběhu týdne.

Fotky od Míry Jirečka opět ZDE, dalšími krásnými fotkami se můžete kochat ZDE.

Informace - Vílanec 22.6.2024

20.6.2024 09:38 | Jiří Husák

Níže přinášíme několik bodů od pořadatele:

1. Dráha bude nakropena den před závodem, kropit budeme ve večerních hodinách po cca 7hodině - mají být vysoké teploty přes den.

2. Dokropování během dne budeme provádět tak, aby dráha zůstala co nejvíce ideální i mezi jízdami hadicemi nebo rozstřikovači a to decentním způsobem, nebudeme z toho dělat bláto apod,, vždy se snažíme aby nebyli nakropené tvrdé kluzké plochy, typicky nájezdy na skoky. Nechceme se dohadovat s některými jezdci že jedni křičí to je moc a druzí to je málo - víme co děláme!Zaváděcí kolo věříme není třeba. Při vysokých teplotách budeme dokropovat hadicemi možná i během jízd a to velmi decentně a jen místy v případných prašných úsecích a to jen aby se neprášilo - na tomto je dobré se při rozpravě shodnout. Dá se tak dobře udržovat povrch po celý den.

3. Bufet bude v boudě uprostřed dráhy, k dispozici budou klobásy na grilu/pečivo, vídeňské párky, z nápojů točená Kofola a Starobrno 11

4. K dispozici jsou 2 ks wc jeden bude v depu a jeden u bufetu uprostřed dráhy, prosíme Vás, nevykonávejte "potřebu" v blízkosti depa, když už tak si zajeďte aspoň přes louku do lesa pokud Vám nevyhovují mobilní wc - v mobilních wc prosím udržujte čistotu.

5. Prosíme všechny účastníky aby si odpadky sami po sobě odvezli zpět domů a tam si jej vyhodili, nebo po cestě někde kde uvidí kontejner, prosím nenechávejte nám žádné odpadky v depu ani u kanystrů na odpad který slouží u bufetu apod. Není v naší síle se o tyto odpadky pak postarat a mohl by je rozházet vítr po okolí, veřím, že si každý sám za sebe zvládne o své odpadky postarat. Někteří nám byli schopní házet i do křoví zlomené židle, nebo házet plasty a bordel do trávy, tak prosím nebuďte ...... DĚKUJEME!!!

6. PŘEDSTARTOVNÍ prostor je u startovacího zařízení, projíždí se k němu podchodem v lavici a nikde se nepřejíždí dráha, po startovní rovině sjedete k boudě a následně ke sloupků za startovací zařízení.

7. V depu je soukromé hřiště, které bude označené páskou do tohoto prostoru platí zákaz vstupu - při minulé akci nám děti z depa prostříhali bránu kleštěmi.

 

HARMONOGRAM

8:30 - 8:45 TWINSHOCK 50-, 50+

8:45 - 9:00 CLASSIC 50-, 60-, 66-

9:00 - 9:15 CLASSIC 66+, 125 CLASSIC, 125 EVO 86

9:15 - 9:30 EVO 50+

9:30 - 9:45 EVO 85 + EVO 90 50-

9:45 - 10:00  EVO 97 + EVO 04 2T

 

KVALIFIKACE

10:00 - 10:15 TWINSHOCK 50-, 50+

10:15 - 11:30 CLASSIC 50-, 60-, 66-

10:30 - 10:45 CLASSIC 66+, 125 CLASSIC, 125 EVO 86

10:45 - 11:00 EVO 50+

11:00 - 11:15 EVO 85 + EVO 90 50-

11:15 - 11:30 EVO 97 + EVO 04 2T

11.45     Rozprava s jezdci

 

1.JÍZDY

12:30 – 12.50 TWINSHOCK 50-, 50+

12.50 – 13.10 CLASSIC 50-, 60-, 66-

13:10 - 13:30 CLASSIC 66+, 125 CLASSIC, 125 EVO 86

13:30 – 13.50 EVO 50+

13.50 – 14.10 EVO 85 + EVO 90 50-

14.10 - 14:30 EVO 97 + EVO 04 2T

 

2.JÍZDY

15.00 – 15.20 TWINSHOCK 50-, 50+

15.20 - 15:40 CLASSIC 50-, 60-, 66-

15:40 – 16.00 CLASSIC 66+, 125 CLASSIC, 125 EVO 86

16.00 – 16.20 EVO 50+

16.20 - 16:40 EVO 85 + EVO 90 50-

16:40 – 17.00 EVO 97 + EVO 04 2T

Červnové závodění

11.6.2024 14:04 | Jiří Husák

Vážení jezdci a kamarádi,

máme odjeté dva závody našeho českého mistráku a jeden závod evropské série ECMX. Co nás čeká v červnu?

Tuto sobotu 15.6. se můžete zúčastnit druhého závodu evropského šampionátu, tentokrát v rakouském Schwanenstadtu. Přihlašování a více informací naleznete na webech zde https://www.msv-schwanenstadt.at/ , https://ecmxcup.de/ Závody na této ikonecké trati se vždy povedly na jedničku a stejně tak to očekáváme i letos. Nebojte se a doražte!

O týden později 22.6. pokračujeme dalším závodem českého mistráku na nové trati v našem kalendáři a to ve Vílanci u Jihlavy. Na trati mají dostatečnou techniku a systém kropení pro přípravu prvotřídních závodů, takže se opět můžeme jenom těšit.

Za CMX Jirka.

 

 

Pozvánka na 1. závod Evropského šampionátu ECMX

21.5.2024 11:25 | Jiří Husák

V sobotu 25.5.2024 se koná první závod evropské série ECMX a to ve Sverepci na Slovensku.

Více informací vč. přihlašovaní naleznete na webu www.eurocmx.com

S sebou budete potřebovat potrzení o uzavření úrazového pojištění a hlavně dobrou náladu. V případě dotazů Vám budeme na místě k dispozici.

II. závod seriálu Classic Motocross Trutnov 2024

20.5.2024 17:00 | Jiří Husák

Letošní závod v Trutnově byl od začátku zahalen mračny. Náš pořadatelský team měl celý týden hojnou komunikaci o tom, zda pojedeme nebo odložíme ? Protože KAMK Trutnov v čele s Ríšou Švaralem pro náš šampionát nechali na trati tělo a duši a předpověď se měnila denně i dvakrát, ve středu jsme definitivně rozhodli, že pojedeme. Závodiště nás uvítalo opět trošku vylepšené, tentokrát altánem pro diváky. Lepší zázemí pro jezdce a diváky prostě není ani v Lokti !

Členité depo se postupně od pátečního odpoledne začalo plnit účastníky, předzvěst pěkných závodů byla nasnadě. Zvlášť když náš hokejový nároďák vyklepnul v předvečer Rakušáky 4:0 ! 

První kapky závlahy dokonale nachystané trati začaly dopadat na střechy našich pojízdných obydlí kolem 5 hodiny ráno. A tak jsme jen s troškou obav čekali, jak to bude trvat dlouho. Úderem 8 hodiny a 30 minuty jsme vypustili na červenou hlínu první twinshocky a s troškou obav vyhlíželi, jak budou obalení bahnem. A ono nic ! Vraceli se z trati čistí a naprosto vysmátí. Do jednoho !!! Idoš ? Kostka ? Modelína ? Nebo jak jinak se naprosto perfektnímu povrchu pro motokros vlastně ještě říká ? Ríša ubral na několika technických pasážích, ale trošku se přidalo na rychlosti. Trasa neuvěřítelná ! Tenhle zážitek pro všechny jezdce trošku pokrátil jeden nejmenovaný jezdec katerogie EVO 50+ st.č. 71 , když s sebou při průjezdu časoměrným zařízením vzal jaksi nečekaně bránu s sebou. Nabral visící prodlužovačku a mastil s ní do depa. No a brána šla pochopitelně k zemi. Naštěstí pan Nováček, náš časosběrný operátor a technik neztratil duchapřítomnost, ani elán a úsměv a do hodiny byla brána postavená. Tak jsme si ho trošku otestovali v krizové situaci. Zvládnul to.  

A začalo se závodit. Třídu twinshock ovládl místní guru Ríša, protože jednak jel na svým, jednak Husqvarna fakt jede ale hlavně protože to ten kluk fakt umí. Bohužel před koncem rozjížďky začalo krápat. Vypustili jsme do závodu klasiky do 50 a do 60 a do 66. A pak nás ten nahoře přestal mít rád. Na všechny účastníky otočil kýbl. A mockrát ... A tak se do té doby fantastická trať změnila v dokonalé kluziště a potoky červené vody se valily z kopců do údolí. Smutné, moc ... Snažil jsem se na všech frontách šiřit optimismus, ale proti vyšší moci nic nesvedete. Krátká porada jury vynesla rezultát, že odjedeme jen 1. rozjížďky všech kategorií. A tak jsme zbytek startujících vypustili do dokonalého bahýnka. Mrzelo nás to všechny moc. 

Ale zbytečně ! Protože jezdci Classic Motocrossu nejsou dámičky, odjelo se vše regulérně, nikdo nemrmlal, neremcal, nekritizoval. Nebylo totiž co. A při vyhlášení byli všichni usměvaví a veselí. Takže za to, Vám přátelé všem moc moc děkuju !   

Moc díky KAMKU za letité partnerství a přátelství, na které se můžeme spolehnout, díky Wow Timingu za super práci, díky Mírovi Jirečkovi za jeho hbitý objektiv. 

A teď to teda všechno umýt a nachystat do Vílance. 

 

Těšíme se ...


Radek Novák

« Předchozí 1 2 3 4 5 13 24 36 47 Další »